De zomer nadert zijn einde. De herfst doet zijn intrede.
Zoals we blij zijn als de lente zich aankondigt, heeft het toch ook wel weer iets als de blaadjes weer van de bomen vallen. De speculaasjes en kruidnootjes liggen waarschijnlijk al weer in je winkel en de geur van deze winterse specialiteiten geeft iedereen een behaaglijk gevoel. Kaarsjes aan in huis en met een kop thee of warme chocomel lekker onder een dekentje op de bank....
Maar deze tijd heeft ook een keerzijde. Want 'de dagen worden korter', ook als zijn ze qua tijd even lang.
In oktober wordt ook traditiegetrouw 'de week van de Veiligheid' georganiseerd.
Hoe zit het met de Veiligheid in jouw bedrijf?
De laatste maanden worden we best opgeschrikt met triest nieuws met betrekking tot veiligheid.
Wat te denken van het datalek bij rijksoverheid in april, en het datalek bij het bevolkingsonderzoek naar baarmoederhalskanker?
Je mag er vanuit dat deze partijen hum zaken goed beveiligen toch?
Maar zelfs dan kan het mis gaan.
De geldt bij ons in de bakkerij natuurlijk net zo goed.
Ook wij moeten ons hier tegen wapenen. Maar houden we ons niet liever bezig met het bakken van brood?
Daar hebben we tenslotte veel meer verstand van.
En hoe zit het eigenlijk met de veiligheid van je medewerkers?
Tot hoever gaat je verantwoordelijkheid m.b.t. je medewerkers?
We kennen allemaal het verhaal van Lisa.
In de vroege ochtend fietste ze alleen over straat en ze kan het niet meer na vertellen.
In de bakkerij kennen we ook vroege diensten. Of late.
Fietsen je medewerkers alleen door de nacht?
Of haal of breng je ze dan? Of sturen ze je hun live-locatie? Is het jouw verantwoordelijkheid, of de hunne?
Zeg het maar....
En hoe is het in de winkel?
Heb jij die zo ingericht dat het voor potentiële dieven en overvallers niet aantrekkelijk bij je is?
Heb je wel eens te maken met Agressieve/vervelende klanten?
En hoe ga je daar mee om?
Incidenten kun je nooit 100% voorkomen.
Maar je kunt wel preventief handelen...
Door bijvoorbeeld het gebruik van camera's, de manier waarop je met je geldstromen om gaat, hoe de routing in de winkel is, door hulpmiddelen voor veilig werken in de winkel. En door persoonlijke aandacht voor je klant maar in de eerste plaats ook voor je medewerkers.
Voelen zij zich veilig in jouw bedrijf of op weg er naar toe?
Ik zei het al even. Doen we als ondernemer niet liever waar we goed in zijn?
Maar gelukkig hebben instanties als bijvoorbeeld de NBOV allemaal tools met betrekking tor veiligheid in de breedste zin van het woord.
Kijk er eens naar.
Wees je er bewust van.
En doe er je voordeel mee.
Voor je klant.
Voor je medewerker.
Voor jou.
Wat doe jij aan veiligheid?
Het is een ontzettend lastige materie.
Maar wel heel belangrijk. En het is, of we het nu willen of niet, onderdeel van onze bedrijfsvoering.
Want zeg nou zelf....zou jij het jezelf ooit vergeven als je medewerker op de fiets op weg is naar jou bedrijf in de donkere nacht, maar daar helaas nooit aankomt, terwijl je die medewerker net zo goed had kunnen ophalen?
Ik niet in ieder geval.
Reactie plaatsen
Reacties