Trends…volgen,creëren of negeren?
Onlangs werd ik geïnterviewd door een paar studenten van de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden.
Ze stonden opeens in de winkel. Of ik tijd had een paar korte vragen voor hun onderzoek m.b.t. informatievoorziening aan ondernemers te beantwoorden.
Het werd een geamuseerd gesprek.
Want waar het gesprek begon met de vraag op welke manier ik het liefste van vakgerelateerde informatie voorzien wil worden, eindige het gesprek over trends en hoe je kunt opvallen in de media en bij je doelgroep.
De studenten hadden er veel schik in, want ze ontdekten dat de ene bakker daar heel anders in staat dan de andere. En ze vroegen zich ook af hoe dat kwam.
Om met de eerste vraag te beginnen....voor mij geldt dat ik het liefste via diverse wegen geïnformeerd word. Dus via de mail middels een nieuwsbrief, voor de snelle informatie en om me te triggeren grotere interessante artikelen te lezen. Maar ook zeker via een papieren blad wat op de deurmat valt. Want dan kan ik daar lekker de tijd voor nemen, 's avonds op de bank of in de tuin. En dan leest vanaf papier toch altijd fijner dan vanaf een beeldscherm. Bovendien....doordat ik het blad zie liggen word ik er aan herinnerd dat er nog iets te lezen valt.
Maar ook via de socials word ik graag op de hoogte gehouden. Dat doet mij verrassen op onverwachte momenten en levert mij inspiratie op voor mijn eigen socials.
Wij zijn al heel lang actief op socials. Het begon ooit met hyves. Daarna volgden Twitter en Facebook.
Vandaag de dag zijn we actief op Facebook, instagram en tiktok. We hebben nog een snapchat account, maar daar doen we eigenlijk niets mee.
We werken met Embrosa, zijn één van de eerste gebruikers van dit platform waarop je berichten kunt plaatsen en inplannen voor je social media. Daarnaast plaatsen we zelf nog af en toe berichten. Tiktok vind ik persoonlijk wel een stuk lastiger om ons te profileren. Zelf flitsende filmpjes maken vind ik best moeilijk.
Het is tegenwoordig veel lastiger om viral te gaan via de socials en de media.
In het grote bos van de hele media is het veel moeilijker om als bijzondere boom op te vallen dan 10 jaar geleden, toen het aanbod en dus het bos nog veel kleiner was.
Je moet veel meer je best doen om op te vallen en dan nog moet je maar het geluk hebben dat je gezien en opgemerkt wordt en dat iemand er iets mee doet.
Ik had het er met een vriendin over. Ze vroeg zich af of we het nodig hadden. Wat zou het ons brengen? We doen het toch goed met ons bedrijf? Willen we het dan soms nog drukker krijgen?
Dat we het door een succesje in de media drukker krijgen is natuurlijk mooi meegenomen. Maar wat het voor ons ook brengt en wat ik veel waardevoller vind, is dat het onze klanten een gevoel van trots geeft. Wij hebben het zelf al een paar keer mee mogen maken, een mediasucces. Met onze abdicatie-gebakjes bij het aftreden van Beatrix en bij de troostgebakjes bij het niet doorgaan van de elfstedentocht haalden we de landelijke media op papier en op tv. De verhalen die onze klanten toen vertelden vergeet ik nooit weer. Ze hadden hun familie elders in het land gebeld, want hun bakker was op tv!!!
Daarnaast zorgt aandacht in de landelijke media voor een enorme motivatieboost bij onze medewerkers. Want ook zij zijn trots dat ze bij die bakker werken. En hun steentje bijdragen aan het succes.
En succes smaakt altijd naar meer.
We gaan structureel mee in de trends die bij ons passen.
Soms probeer je wel eens iets, en werkt het niet.
Zo hebben we desembrood in ons assortiment, maar voert dat niet de boventoon. Onze klanten kiezen toch liever voor volkoren- en meergranenbrood.
Veganproducten hebben we ook. En daar waar er af en toe vraag is naar vegan brood en gebak, is er veel vraag naar vegan lunch. En dus hebben we daar een speciale menukaart voor.
We doen mee aan een hype we als er vraag naar is, zoals het geval was bij de crompouce en nu bij dubaichocolade....
En onze derbysoesjes zijn al jaren een terugkerend artikel bij de Noordelijke derby's bij het voetballen.
Ik vind het bijzonder mooi om te zien hoe een bedrijf gespecialiseerd in bijvoorbeeld alleen desembrood een succes kan zijn. In onze winkel merken we dat klanten toch weer altijd voor het oude vertrouwde kiezen. Desembrood is bijvoorbeeld lekker voor af en toe, maar de basis blijft toch het lekkere en vertrouwde volkoren- of meergranenbrood.
Maar misschien is dat ook wel onze kracht. Dat we in de basis blijven bij het oude vertrouwde, maar wel mee gaan met trends.
Om nog even terug te komen op het interview met de studenten; ze vroegen zich af hoe het komt dat de ene bakker anders met media in de breedste zin van het woord om gaat dan de andere.
Dat is denk ik van veel factoren afhankelijk is.
-
Waar voel je jezelf comfortabel bij?
-
Wat willen je klanten?
-
Zijn er momenten waarop je kunt inhaken èn uniek kunt zijn? Met Pasen en koningsdag en het wk voetbal bedenkt iedereen wel iets. De kunst is om in te haken op belangrijke maar incidentele gebeurtenissen, zoals bijvoorbeeld de abdicatie of het wel of niet doorgaan van de elfstedentocht.
-
Kun je snel schakelen?
-
Ben je creatief?
-
En last but not least...heb je lef en durf je uit je comfortzone te stappen?
Trends….volgen, creëeren of toch negeren?
Blijf bij jezelf en volg je hart. Want dat klopt.
Reactie plaatsen
Reacties