Nederland is in de ban van de verkiezingen. In dit geval natuurlijk de politieke Verkiezingen.
Verkiezingen... ze zijn er in allerlei soorten en maten....Van 'miss world verkiezing' tot 'beste speculaasbakker', van 'beste songfestival song' tot het 'NK brood beleggen' of 'de lekkerste haring'.
Laat ik vooropstellen dat de meeste verkiezingen niet volledig representatief zijn. Bij veel verkiezingen moet je betalen voor deelname. En als je niet meedoet, kun je dus ook niet winnen. Maar dat wil niet zeggen dat jij niet de beste speculaasjes hebt. Of dat jij niet de mooiste van de wereld bent. Verkiezingsuitslagen geven dus altijd een vertekend beeld.
Ook als je wel meedoet. Want als de achterban die op jou gaat stemmen heel groot is, kan het best zijn dat jij wint, terwijl een ander land met een kleinere achterban toch echt een mooier liedje had.
Op dit moment staan we dus voor de politieke Verkiezingen. Er moet een nieuwe regering komen. Dus dat is niet niks. Want die moet straks ons complexe land besturen.
Welke partij gaat winnen?
Tsja....en wat winnen ze dan eigenlijk? Want we hebben het over winnen. Maar als je deze verkiezingen wint wacht er wel een zware taak op je. Ga er maar aan staan. Ik heb er diep respect voor. Want hoe je het ook doet, er is altijd wel iemand die vindt dat je het niet goed doet.
Het maakt ook dat ik zelf heel goed nadenk over waar mijn stem naar toe zou moeten.
En dat is best lastig. Want kun je je 100% thuis voelen bij één partij?
Ik denk het niet. Meestal zijn er meerdere partijen waar je wel iets mee hebt, maar elke partij heeft meestal ook wel standpunten waar je iets minder blij van wordt.
Is ook logisch. Want als ik kijk naar mezelf dan ben ik ondernemer dus daar heb ik belangen voor. Maar ik maak ook deel uit van een gezin met opgroeiende kinderen. Daar liggen de belangen weer anders, net als bij de zorg die onze ouders nog nodig hebben....
Natuurlijk zou ik in de winkel eens een balletje op kunnen gooien. Bij mijn broer durf ik dat nog wel. We kennen elkaar door dik en dun en onze band is sterk genoeg om alles eerlijk tegen elkaar te kunnen zeggen. Bij mijn collega's wordt het al een beetje lastiger. Want zij hebben natuurlijk andere belangen dan ik. En de religieuze achtergronden verschillen. Ik wil de sfeer op de werkvloer graag goed houden.
Bij klanten begin ik er liever helemaal niet over. Dat isl namelijk best gevaarlijk, zeker als er meerdere klanten in de winkel zijn. We hebben een keer meegemaakt dat er door de politieke meningen ruzie in de winkel ontstond. Daar wordt niemand blij van. Dus als we dat kunnen voorkomen....dan doen we dat.
En dus gooide ik het over een andere boeg. Want van de partijen waarover ik nog in dubio was, zat er bij elke club wel iemand die ik ken.
Ik stelde hen online alle drie dezelfde vraag: hoe konden ze mij overtuigen om op hun partij te stemmen en niet op de andere twee?
De antwoorden waren verrassend.
De één wees me op een artikel dat in de krant was verschenen. Dat moest ik maar eens lezen.
De ander probeerde me te overtuigen door kortweg de hoofdpunten van de partij te benoemen.
De derde ging het gesprek met me aan en vroeg me mij te mogen bellen.
Waarom dit onderwerp in Bakery Next?
Ik durf te wedden dat klanten in jouw winkel ook keuzestress hebben. Net als ik. Maar dan over welke koek ze nu toch moeten kiezen. Of welk brood het lekkerste en het gezondste is.
En dan ben jij degene die jouw klant kan helpen een goede keuze te maken.
Jij speelt de sleutelrol door hoe je omgaat met die vraag. Hoeveel moeite doe je voor een eerlijk, informatief antwoord waarmee het dilemma van de klant wordt opgelost? Dat is de doorslaggevende factor.
Ons product is vanzelfsprekend kwalitatief goed. Maar jij kunt het verschil maken!
Onlangs won het nederlands boulangerieteam het WK broodbakken, het Mondial du Pain. Er werden maar liefst 19 landen verslagen. Door het bakken van heerlijke producten die er prachtig uitzagen. Maar het succesvol samenwerken als team woog zwaar mee in de beoordeling. En dat is maar nèt wat het verschil kan maken.
In politiek Den Haag, bij het Mondial du Pain en zeker ook bij jou in de bakkerij en winkel.
Reactie plaatsen
Reacties