Vertegenwoordigers

Gepubliceerd op 16 november 2020 om 19:43

Vertegenwoordiger

Ver·te·gen·woor·di·ger (de; m,v; meervoud: vertegenwoordigers)

1. Iemand die vertegenwoordigt

2. Tussenpersoon die voor een of meer bedrijven afnemers bezoekt en nieuwe klanten werft

Aldus Van Dale. Ik ben er zelf één, want ik vertegenwoordig natuurlijk mijn bedrijf. Zonder er bij na te denken ben ik een vertegenwoordiger, want voor mijn gevoel ben ik niet die tussenpersoon die voor een of meer bedrijven afnemers bezoekt en nieuwe klanten werft. Omdat ik als ondernemer zó veel meer doe dan dat alleen. Ik sta namelijk ook aan de andere kant van dat proces…ik ontvang vertegenwoordigers omdat ze mij iets willen verkopen en ik nou eenmaal goederen moet inkopen.

Over het algemeen is het een apart slag volk, die vertegenwoordigers. Ze hebben een goeie babbel en vinden hun product de beste, ook al weten ze stiekem dat dat niet altijd het geval is. Ze vallen je altijd lastig op het moment dat het jou niet past omdat je druk bezig bent. Dat is vast hun strategie, want als jij geen tijd hebt kun je de neiging hebben snel iets te kopen zodat ze rap het pand weer verlaten. Vertegenwoordigers kosten over het algemeen altijd geld, omdat ze je iets aan willen smeren wat je eigenlijk niet nodig hebt. En met dat geld kun je ook hele leuke andere dingen doen. Om hun vak goed uit te kunnen oefenen heeft een vertegenwoordiger ook vaak iets van een ‘slijmbal’ in zich. En laten wij nuchtere Friezen daar nu absoluut niet van houden.

Kortom…vertegenwoordigers….ik ben ze soms liever kwijt dan rijk. En zeker en het digitale tijdperk kan dat steeds makkelijker. Het online aanbod is prima en ik kan goederen bestellen wanneer het mij uit komt. Onlangs waren de jaarlijkse Beko najaarsdagen digitaal; voor wie het niet kent; een soort huishoudbeurs maar dan voor bakkers. Ik vond het een uitkomst. Geen opdringerige verkopers en sneupen en bestellen wanneer het mij past. En ik bespaarde me er ook nog eens een rit naar het midden van het land mee.

Natuurlijk zit er wel een nadeeltje aan het digitale gebeuren. Want je mist persoonlijk contact. Hoe gaat het met de zaken? Hoe gaat het met jezelf? Heb je er nog lol in of zijn er nog problemen waar je tegenaan loopt? Wanneer je alles digitaal met elkaar afhandelt zie je niet wat er tussen de regels door gebeurt. Dat iemand zorgen heeft of niet lekker in zijn vel zit kun je aan een gezicht aflezen, niet aan een computerscherm.

En dus zijn verkopers en vertegenwoordigers onmisbaar. Gelukkig kunnen we niet alle vertegenwoordigers over één kam scheren. Er zijn er ook die je wel lief hebt. Omdat ze in goede en slechte tijden altijd voor je klaar staan en een luisterend oor bieden.

Neem nou Simon de Boer…vroeger werkzaam bij Desimo en nu bij de Beko. Hij stond nog aan mijn wieg. Kent de hele geschiedenis van ons bedrijf. Is altijd oprecht geïnteresseerd en belangstellend, bescheiden en creatief. Denkt mee met onze organisatie en onze mensen en weet wat bij ons past. Altijd innemend. Hij is complimenteus en moedigt je aan er iets moois van te maken. Heeft verstand van zaken, En last but not least, hij belooft geen gouden bergen en komt zijn afspraken na. Dáár heb je wat aan. Dáár word je blij van.

En nu gaat ie stoppen. Genieten van zijn welverdiende pensioen. Het is hem van harte gegund. We zullen je missen Simon! Ontzettend bedankt voor alles. We hopen dat je ooit nog eens een bakje koffie bij ons komt halen, als we corona onder controle hebben. En heel misschien draaien we de rollen dan eens om en kan ik één van onze overheerlijke gebakjes aan jou slijten!

Het ga je goed!

 

 

 

 


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Maak jouw eigen website met JouwWeb